Keď v roku 2012 Martin Baran obiehal bratislavské čerpacie stanice a nahováral taxikárov na používanie HOPINu, pripadal si bezradne. Ostrieľaní šoféri, zvyknutí na vysielačky a komunikáciu s dispečingom, mu dávali jasnú správu – o zázračnú aplikáciu, ktorá bude sama generovať klientov, nestoja.
Zakladateľ HOPINu sa s nedôverou stretával aj u bardov slovenského biznisu, ktorí na prezentácií start-upov zvozili aplikáciu pod čiernu zem. Zlú perspektívu potvrdzovali aj dáta z praxe – po roku používalo HOPIN iba 10 taxikárov. Zdalo sa, že značka vyšumí rýchlejšie ako sa dostane do širšieho povedomia. To by však Martin Baran nebol hodný svojho priezviska. Tesne pred krachom získal pre firmu nového partnera a postupne vybudoval dôveru u vodičov i klientov.
O šesť rokov písala značka HOPIN diametrálne odlišný príbeh. Rok 2018 zavŕšila so ziskom 234 782 eur pri tržbách cez 1 milión eur. Žltá aplikácia bola na vrchole, taxík si cez ňu objednávalo približne 4000 klientov denne. Skvelé výsledky sa dostavili aj napriek príchodu silnej konkurencie. UBER (na Slovensku od 2015) ani BOLT (ako Taxify od 2016) rast HOPINu neohrozili. Naopak, darilo sa mu stále viac. Rok 2019 bol ešte lepší, v tržbách dosiahol zisk 451 807 eur pri tržbách 1 milión 230 tisíc eur.
Ani Martin Baran nevnímal príchod UBERu a podobných služieb ako najväčšiu výzvu. Tou sa ukázal výber kvalitných vodičov. “Najťažšie bolo získať a udržať si dôveru ľudí. To sa nám darí hlavne vďaka prísnej selekcii ľudí, s ktorými pracujeme. Každý vodič prejde pohovorom, kde sa ho pýtame na to, ako by reagoval v určitých situáciách a ak sa nám jeho reakcie nepozdávajú, nepostupuje ďalej…” písal Baran vo svojom blogu z roku 2018.
Viac ako len digitálna taxislužba
Spoločnosť sa začala stále viac pozerať do budúcnosti a hľadať odpoveď na otázku ako bude vyzerať mestská mobilita a aké druhy služieb bude vyžadovať. Výsledkom debát bol plán transformácie HOPINu z “digitálnej taxislužby” na all-in-one platformu, v ktorej nájdu miesto aj iné osobné dopravné služby počnúc kolobežkami, cez kuriérov až po lístky na autobus, či vlak.
Začiatkom roka 2020 však do nakreslených plánov vstúpil COVID so zdrvujúcim dopadom na všetko, čo žilo a profitovalo z mobility. Služby ako HOPIN si išli po ranu ako prvé. Taxikári sa hromadne menili na kuriérov alebo utekali do iných zamestnaní. Po prvotnom šoku sa tím HOPINu zmobilizoval a expresne uviedol dve nové služby HOPIN KURIÉR a HOPINSTORE.SK. Zatiaľ čo pri HOPIN KURIÉROVI sa firme podarilo využiť kapacitu zazmluvnených vodičov, pri HOPINSTORE prostredníctvom tradičných slovenských predajcov ako Potraviny Kvások, Náš Dvor, Farma Babindol alebo Voňavý raj ponúkol bratislavčanom praktické zásobovanie bez toho, aby riskoval nákazu COVID-om v obchodoch.
Ďalšou novinkou, ktorá našla svoju klientelu nielen počas COVID-u je HOPIN KIDS. Službu si obľúbili hlavne rodičia, ktorí pre zaneprázdnenosť nestíhajú voziť svoje deti do školy alebo na krúžky. HOPIN vybral zo svojho stredu tých najlepších vodičov a poveril ich tým, aby túto úlohu suplovali. Samozrejmosťou jazdy s HOPIN KIDS sú povinné podsedáky s Isofixom, keďže služba je určená pre deti už od 8 rokov.
Budúcnosť je v spájaní
V júni tohto roku prišlo v HOPINe k očakávanej zmene. Martin Baran po takmer 10 rokoch na poste CEO uvoľnil líderské miesto skúsenému manažérovi Richardovi Lörinczovi. “Verím, že aktuálne zmeny prinesú posun vpred a značka HOPIN bude na domácom ako aj zahraničnom trhu silnejšia aj vďaka novému vedeniu v rukách Richard Lőrincza. O svojich kvalitách nás presvedčil v otvorenom výberovom konaní a som veľmi rád, že môžem prenechať riadenie spoločnosti práve jemu” okomentoval zmenu v HOPINe zakladateľ firmy. Baran zároveň dodal, že Lörincza vybrali s cieľom zefektívnenia fungovania služby a pokračovania v inovačnom trende.
A práve inovácie sú témou, ktorá Barana a Lörincza spája asi najviac. Svedčia o tom viaceré kroky, ktoré nový CEO HOPINu od júna podniká. Oprášil víziu o all-in-one platforme, pridal do nej svoje nápady a začal pracovať na postupnej transformácii, ktorej výsledkom by malo byť riešenie podľa trendu MaaS (Mobility as a Service).
Čo je Mobility as a Service (MaaS)
Ide o integráciu rôznych foriem dopravných služieb do jedinej služby. Cieľom MaaS je poskytnúť používateľom pohodlnú, udržateľnejšiu a dokonca aj lacnejšiu alternatívu k súkromnému použitiu automobilu.
„COVID nás naučil, že byť závislý na poskytovaní jednej služby, v našom prípade jazdy taxíkom, je veľmi riskantné. Výsledkom našich debát je integrácia dopravných služieb do jedného riešenia. Pre firmu HOPIN prinesie možnosť ako minimalizovať riziko pre prípad ak by opäť prišlo k zásadnému výpadku niektorej zo služieb, klientovi zase prinesie do cestovania viac komfortu.”
Richard Lörincz
V súčasnosti už takmer každá z dopravných služieb ponúka online možnosť na kúpu lístka, vrátane tých tradičných. Lístky na vlak si bežne kupujeme cez internet, podobne je to s jazdami MHD. Lörincz progres v tomto smere kvituje, no zároveň upozorňuje, že na Slovensku chýba riešenie, ktoré by z pohľadu klienta dostalo všetky služby pod jednu strechu. Tu vidí veľkú príležitosť pre HOPIN.
“Predstavte si, že cestujete z bodu A do bodu B, napríklad z Bratislavy do Košíc. Od vášho domu na zastávku MHD použijete kolobežku, následne sa električkou odveziete na vlak, tým sa presuniete do Košíc. Na stanici čaká taxík, ktorý vás odvezie do finálneho bodu. Spolu ste použili 4 dopravné služby. Všetky môžete mať v jednej aplikácii a zaplatiť naraz. Samozrejme, môžete si vybrať, či chcete celú trasu absolvovať najrýchlejšie, najlacnejšie alebo najekologickejšie…” dodávaCEO HOPINu.
Ešte pred zmenou vedenia prešla firma od odvážnej vízie k prvým výsledkom. Začiatkom roka predstavila novú službu HOPIN BUS cez ktorú si v rámci pilotnej prevádzky môžete kúpiť lístok na košickú MHD alebo na linke SAD Gabčíkovo-Šamorín-Bratislava. V spolupráci s dopravcom Arriva Trnava a Trnavským samosprávnym krajom bol cez HOPIN v uplynulých týždňoch zase spustený predaj lístkov na linkách Senica-Jablonica-Rohožník-Bratislava, Senica-Smolenice-Modra-Pezinok-Bratislava a Trnava-Borová-Budmerice-Bratislava.
Ďalšou novinkou, ktorá rieši stále aktuálnejší problém je HOPIN Smart Parking. Ide o službu, ktorá pomocou dát z inteligentných senzorov, rámp a kamier zobrazuje vodičom presné informácie o voľných parkovacích kapacitách. Systém prináša benefity pre všetky zúčastnené strany: mestá získajú smart manažment mestského parkovania, vodič prehľad o voľných parkovacích miestach a prevádzkovatelia parkovísk dodatočný príjem v čase nevyužitých kapacít.
HOPIN plánuje ísť v integračnom trende ešte ďalej. Už dnes pracuje na testovacej prevádzke intermodálnej dopravy. Pojem, známy skôr z cargo biznisu vysvetľuje Lörincz z pohľadu HOPINu nasledovne: “Ide o kombináciu dopravy MHD a jazdy taxíkom. Ak si teraz objednáte taxík a ten sa nenachádza v blízkosti, tak vám ponúkneme možnosť prepraviť sa električkou niekoľko zastávok, kde vás už taxík bude čakať. Všetko prebehne v našej aplikácii, ktorá vám túto možnosť automaticky navrhne. Ocenia ju hlavne ľudia, ktorí sa ponáhľajú na stretnutie alebo na vlak a nemôžu si dovoliť čakať na voľný taxík”.
Richard Lörincz priznáva, že rokovania s autobusovými a železničnými dopravcami, resp. prevádzkovateľmi MHD prebiehajú na dennej báze. Podobne je to aj s MHD v ďalších mestách, či službami, ktoré sa doteraz vo vzťahu k HOPINu mohli javiť ako konkurenčné. Samozrejme, k dohode príde len v prípade pokiaľ to bude mať biznisový zmysel pre obidve strany.
S pomocou silného partnera
HOPIN sa pri svojich inovačných snahách môže oprieť aj o dôveru svojich partnerov. Medzi nimi od roku 2019 figuruje aj slovenský private equity fond Eterus Capital. Fond do partnerstva vstupoval v období tesne pred COVID-om, kedy bola firma “v laufe” a málokto vedel predpovedať, čo ju o niekoľko mesiacov čaká. Na prvý pohľad sa preto môže zdať, že išlo o vstup v nesprávnom čase. Pohľad fondu je však odlišný. “Do firiem nikdy nevstupujeme s cieľom rýchleho exitu. Naopak, zaujíma nás dlhodobá perspektíva a rozvoj. Je fakt, že COVID bol bezprecedentnou záležitosťou, s ktorou sme nemohli dopredu rátať, no o to dôležitejšie bolo prispôsobiť sa situácii a nastaviť adekvátny biznis model, schopný fungovať aj v ťažko predvídateľnom období. HOPIN pod novým CEO spravil maximum, aby negatívne dopady absorboval a pozeral sa do budúcnosti s viac diverzifikovaným portfóliom služieb.” hovorí Boris Kostík z Eterus Capital.
Fond, ktorý je partnerom vo viacerých inovatívnych firmách ako Sygic, GroupSolver, či Virtual Reality Media zároveň podporuje snahu HOPINu o transformáciu podľa trendu Mobility as a Service a vidí perspektívu aj v zdieľaní know-how do ďalších krajín. V pôvodnom formáte “digitálnej taxislužby” HOPIN okrem Slovenska momentálne pôsobí na Ukrajine a v Slovinsku, v riešení je aj Gruzínsko. Kostík naznačuje, že integrované riešenie je možné potenciálne ponúkať na zahraničných trhoch aj ako “white label”, teda službu, ktorú možno obrandovať lokálnou značkou, no na pozadí fungujúcu na báze HOPINu. “V doprave ako takej vidíme stále veľký potenciál. Zvlášť v krajinách, kde nie je globálna konkurencia taká silná. O túto príležitosť chceme spolu s HOPINom zabojovať.” uzatvára Boris Kostík.
O Eterus Capital
Ide o private equity fond spolufinancujúcich partnerov WOOD & Company a Slovak Business Agency. Od vzniku v roku 2008 podporil už dve desiatky podnikov celkovou sumou viac ako 40 mil. eur. Okrem HOPINu medzi ne patria aj značky ako Sygic, GroupSolver, Saneca Pharmaceuticals, Virtual Reality Media či Eyerim.